Selamat Datang 'BLoggers'!

KeNapa BLog TipBlogger?

TipBlogger adalah blog mengenai tip dan panduan seorang blogger. Segala panduan dan selenggaraan adalah berdasarkan template, peralatan tambahan, adsense, blog bisnes dan cadangan tidak kira menggunakan blog percuma atau berbayar, asalkan anda mempunyai blog! Jangan lupa melanggan newsletter atau feed yang ada di sebelah kanan blog ini. Salam Sejahtera dan Jumpa Lagi!

Ingin Menjadi Usahawan Internet yang Berjaya? Klik di bawah atau daftar sebagai affiliate
 
Monday, July 31, 2006

Penulisan Terkini :

Pemasaran Melalui Email Vs Pemasaran Melalui RSS

Assalamualaikum wbt.

Huh..sungguh penat saya hari ini. Dari semalam lagi tak dapat tidur dan hari ini ada kelas sampai petang...memang penat!

Saya serba salah memberitahu perkara ini, kerana ianya adalah salah saya. Saya memohon maaf kerana tidak dapat menyiapkan post bagaimana meletakkan feed blog ke website seperti yang dijanjikan semalam. Semangat saya masih ada, gambar-gambar berkaitan juga telah ada cuma saya tidak bermaya. Inipun menaip sambil keletihan, habis hilang segala persoalan yang ada, yang boleh dikarang di blog ini. Apa pun, saya pasti akan menyiapkan post tersebut! (nanti... :p)

Demi matlamat sehari satu post, saya akan tetap menulis. Ganbate!

Tajuk hari ini : Pemasaran Melalui Email Vs Pemasaran Melalui RSS

Saya telah membaca tulisan berkaitan sebelum ini, penulisan orang barat dan akhirnya menghasilkan post ini berdasarkan senario Malaysia.

Di Malaysia, penggunaan email masih lagi menjadi keutamaan berbanding penggunaan rss. Ini mungkin kerana ketiadaan komputer atau kemudahan internet dirumah. Masa akan terus berlalu, manusia dan teknologi pasti berkembang dan yang baru menggantikan yang lama. Mungkin itulah yang akan terjadi kepada penggunaan email nanti.

Jadi mana yang lebih baik sekarang?
penggunaan email atau penggunaan rss untuk blog anda?

Saya cadangkan kedua-duanya. Seperti yang saya beritahu tadi, email masih lagi digunakan NO.1 di Malaysia, meskipun kini semakin dipenuhi dengan SPAM. Bercakap pasal SPAM, saya asyik menerima pelbagai email spam dari email sape-sape ntah, mengiklankan skim cepat kaya atau skim piramid mereka. Alahai apalah nak jadi....

Saya sukakan penggunaan rss kerana saya hanya akan mendapat post atau 'khabar' dari orang yang saya telah langgan feed beliau. Saya jenis yang agak memilih..kalau blog anda tiada apa-apa, saya tidak akan langgan feed anda. (eh, blog saya nie dah banyak sangat isikah?)

Mengenai pemasaran pula tidak bermaksud anda menghasilkan satu post penuh mengenai produk anda. Membina hubungan dengan pelanggan melalui pendapat di blog adalah berkesan dan tidak hipokrit.

Saya teringat akan post yang dihasilkan oleh Saifulsham yang lebih kurang maksudnya begini:

Pelawat membaca blog bukan kerana mahu membaca mengenai produk anda sebaliknya membaca mengenai kehidupan peniagaan anda.
*ayat ini adalah rekaan saya tetapi maksudnya lebih kurang sama.

Jika dihitung dari segi kebaikan, rss dapat mengelakkan spam bagaimanapun penggunaan email masih menjadi kegunaan No.1 di Malaysia. Kesimpulannya, beri pilihan kepada pelawat blog anda dengan meletakkan servis kedua-duanya sekali agar anda dapat meningkatkan jualan anda!




Socialize:

1 Komen:

At 7/31/2006 10:42 PM, Blogger Mohd Ramzan Rozali said...

terima kasih saudara kerana meninggalkan komen di blog saya...saya dah lawat laman web home bisnes..nampak meriah ya dengan page rank 1. tambah menarik saudara letakkan post dari blog di website berkenaan

 

Post a Comment

<< Halaman Utama

 

Blog Review

Selain bercakap mengenai tip dan pelbagai hal lagi mengenai blog, TipBlogger akan memberi review kepada blog yang terpilih. Jika di bahagian atas adalah bahagian teori, bahagian ini adalah bahagian praktikal dan contoh! Ruangan ini khas untuk blog seNusantara - Malaysia, Indonesia, Singapura dan juga Brunei sahaja..

 

Blog's Tool

Selain Bahagian Peralatan. InsyaAllah tidak kira peralatan tersebut direka sendiri atau oleh orang lain dan berguna, pasti kami akan mengebahkannya kepada anda. Peralatan terbaik disyorkan untuk anda!

 

Sana Sini

Celetoh dan Perihal Terkini Mengenai Isu-isu semasa mahupun apa - apa jua

Blog Collections

Learning:

Blog Minggu Ini - Jun 2006

Template Blogger

Malaysian Blog

Pertandingan/Program Blog

Peralatan Blogger