Selamat Datang 'BLoggers'!

KeNapa BLog TipBlogger?

TipBlogger adalah blog mengenai tip dan panduan seorang blogger. Segala panduan dan selenggaraan adalah berdasarkan template, peralatan tambahan, adsense, blog bisnes dan cadangan tidak kira menggunakan blog percuma atau berbayar, asalkan anda mempunyai blog! Jangan lupa melanggan newsletter atau feed yang ada di sebelah kanan blog ini. Salam Sejahtera dan Jumpa Lagi!

Ingin Menjadi Usahawan Internet yang Berjaya? Klik di bawah atau daftar sebagai affiliate
 
Tuesday, June 20, 2006

Penulisan Terkini :

Sudahkan post anda menggunakan Tag?

Apa itu tag?

Perumpaan mudah = kata kunci atau keyword

Bagaimana tag berfungsi.

Apabila seseorang mencari kata kunci (keyword) yang telah ditag oleh anda dalam post anda, post anda akan tersenarai. Bunyinya sama macam carian di search engine bukan?

Tapi tidak untuk SATU perkara – Post anda akan disenaraikan mengikut waktu. Tag terbaru akan disenaraikan dahulu. Ya, jika post terbaru anda ditag kan, anda akan mendapat tempat pertama bagi tag tersebut.

Jika blog anda seperti saya, tidak disenaraikan dengan baik di search engine, jangan risau. Lakukan post setiap hari seperti biasa dan TAGkan! Ini juga dapat membantu trafik blog anda. Blog terbaru saya mendapat 5 feed reader dalam tempoh sehari kerana meletakkan tag, tanpa apa-apa promosi. Penguna technorati (laman live bookmark) sebagai contoh akan menjumpai tag dan post anda. Hebat bukan?

Berapa ramai yang menggunakan tag ?

Saya tidak mampu berkata apa-apa tetapi apa yang saya tahu, laman web dan blog yang tersenarai melebihi 40 billion. Satu jumlah yang besar dan pastilah pengguna berdaftar yang ramai!

Apabila saya menggunakan technorati, saya ‘fall in love’ dengan teknologi mereka. Saya boleh mendapat ranking yang baik dengan tag dan dapat mencari maklumat yang fresh. Saya benar-benar sukakannya!

Mahu menggunakan tag? Saya cadangkan anda menggunakan technorati.

Mempunyai pengalaman menggunakan tag? Berikan komen dan beri peluang kepada orang lain mengetahui cerita anda pula.



Technorati Tags: , , , ,

Technorati Tags: , , , ,

 

Blog Review

Selain bercakap mengenai tip dan pelbagai hal lagi mengenai blog, TipBlogger akan memberi review kepada blog yang terpilih. Jika di bahagian atas adalah bahagian teori, bahagian ini adalah bahagian praktikal dan contoh! Ruangan ini khas untuk blog seNusantara - Malaysia, Indonesia, Singapura dan juga Brunei sahaja..

 

Blog's Tool

Selain Bahagian Peralatan. InsyaAllah tidak kira peralatan tersebut direka sendiri atau oleh orang lain dan berguna, pasti kami akan mengebahkannya kepada anda. Peralatan terbaik disyorkan untuk anda!

 

Sana Sini

Celetoh dan Perihal Terkini Mengenai Isu-isu semasa mahupun apa - apa jua

Blog Collections

Learning:

Blog Minggu Ini - Jun 2006

Template Blogger

Malaysian Blog

Pertandingan/Program Blog

Peralatan Blogger